IWONA HOSSA
Jest absolwentką Wydziału Wokalno-Aktorskiego w klasie śpiewu Ewy Wdowickiej Akademii Muzycznej w Poznaniu, którą ukończyła dyplomem z wyróżnieniem w 1998. Swoje umiejętności doskonaliła podczas wielu kursów wokalnych prowadzonych przez takich artystów, jak Helena Łazarska, Leopold Spitzer, Jerzy Marchwiński, Ewa Podleś, Sylwia Geszta i Ryszard Karczykowski. Została laureatką III nagrody oraz specjalnej Nagrody Mozartowskiej na VI Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Ady Sari w Nowym Sączu (1995), Grand Prix i Złotego Medalu na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Marii Callas w Atenach (1999), Konkursu Finalistów Międzynarodowych Konkursów Wokalnych "Orfeo” w Hanowerze (2000). W 1998 zdobyła Bursztynowy Pierścień za rolę Konstancji w Uprowadzeniu z seraju Wolfganga Amadeusa Mozarta, w 2001 – Medal Młodej Sztuki za osiągnięcia na scenach operowych, w 2004 – Nagrodę im. Andrzeja Hiolskiego. W 1995 otrzymała stypendium Ministra Kultury i Sztuki, zaś w 1998 Stypendium dla Młodych Twórców Poznańskiego Środowiska Artystycznego, przyznawaną przez Kapitułę Nagrody Artystycznej miasta Poznania. Iwona Hossa na scenie zadebiutowała w 1996 partią Violetty w Traviacie Giuseppe Verdiego w Teatrze Wielkim w Poznaniu. W tym samym roku została solistką poznańskiego Teatru. Od 2000 jest związana z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, gdzie także zadebiutowała rolą w Traviacie. Współpracuje również z wieloma innymi teatrami operowymi. Występowała pod batutą takich dyrygentów, jak David Lloyd-Jones, David Agler, Maurizio Benini, John Neschling, Gabriel Chmura, Kazimierz Kord, Jan Krenz, Jacek Kaspszyk, Jerzy Masymiuk, Grzegorz Nowak, Krzysztof Penderecki, Stanisław Skrowaczewski, Antoni Wit. Brała udziału w Festiwalu Operowym w Bydgoszczy, Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień”, festiwalu operowym w Carcassonne we Francji, Wexford Opera Festival w Irlandii, Festiwalu Rossiniego w Pesaro we Włoszech. Artystka posiada w swoim repertuarze kilkadziesiąt partii operowych (m.in. Zuzanna w Weselu Figara i Konstancja w Uprowadzeniu z Seraju Mozarta, Hanna w Strasznym dworze i Zuzia w Verbum nobile Stanisława Moniuszki, Rozyna w Cyruliku sewilskim Gioacchino Rossiniego, Violetta w Traviacie i Gilda Rigoletto Verdiego, Norina w Don Pasquale i partia tytułowa w Łucji z Lammermoor Gaetano Donizettiego, Eudoksja w Żydówce Jaquesa Halevy’ego), operetkowych oraz oratoryjno-kantatowych. Dokonała wielu prawykonań utworów polskiej muzyki współczesnej, m.in. Wojciecha Kilara, Jerzego Maksymiuka, Marka Jasińskiego i Pawła Serafińskiego. Ma na koncie nagrania płytowe, w tym wydany przez wytwórnię fonograficzną EMI, CD ze Strasznym dworem. Wzięła też udział w nakręconym przez BBC Holocaust. A Music Memorial Film from Auschwitz, który został uhonorowany Międzynarodową Nagrodą Emmy 2005 w kategorii "najlepszy program poświęcony sztuce”.
(Źródło: Polskie Centrum Informacji Muzycznej, www.polmic.pl)